2018. szeptember 1., szombat

Mátraszentlászló-Galyatető

Ma egy kicsivel hosszabb - fél napos - körtúrára adtuk a fejünket. Mátraszentlászlóról indulva felsétálunk a Galyatetőre, majd egy másik úton visszajövünk a faluba. A Kossuth Lajos utca végén, a Parrag Panzió előtt lévő fordulónál találtunk helyet a parkolásra, innen indultunk tovább a Kossuth után lefelé.

Itt a parkolóhelynél találjuk Szent László király szobrát.

Kis harangláb a Kossuth utcában.

Pár perc alatt megérkezünk egy játszótérhez (itt csatlakozik be balról a Bartók Béla út).

A játszótérrel átellenes oldalon, a Vaskút utca másik oldalán jobbra megtaláljuk az erdőbe bevezető sárga jelzést, ezen indulunk tovább.

Itt látható a hegy névadója a vörös kő. :-)

Nem telik sok időbe, és máris megérkezünk a Vörös-kő kilátóhoz. A 2005-ben felújított csigalépcsős zöld szerkezet igen jól mutat a 781 méter magas Vörös-kő hegyen. Föntről a Nyugati-Mátra apró tetőin ülő településekre, a délkelet felé kanyarodó Mátra-bérc magaslatán Galyatető tornyaira és a környező vidékre van kilátás.

Folytatjuk utunkat a sárga jelzésen. Útközben van néhány kilátópont.

A Vasas utcában kiérünk az aszfaltozott útra, és elhaladunk egy Székely kapu mellett. Innentől a piros-kék jelzést követve jutunk fel a galyatetői kilátóhoz.

A Galya kilátó épülete. A belépőjegyet automatánál lehet megváltani, ezért érdemes fémpénzzel készülni! Mivel a Vörös kő kilátónál úgy láttuk, hogy kicsit párás a táj, ide most nem mentünk fel, mert nem számítottunk sokkal jobb kilátásra.

A kilátótól egy lépcső, majd sétaút visz le a településre.

Találunk itt mindent, a Turista centrumtól az éttermeken át a szállásig.

A Kodály Zoltán sétányon találjuk az andezit terméskőből épített Magyarok Nagyasszonya templomot. A templom a galyatetői Nagyszállóval együtt, 1939-42 között épült, eredendően a szállóvendégek lelki szolgálatára. A templom kultúrtörténeti jelentősége, hogy 1942-ben Kodály Zoltán itt komponálta egyik legszebb egyházi művét, a Csendes mise orgonaváltozatát.

Ezek után nem is csoda, hogy itt találjuk Kodály Zoltán mellszobrát is.

A templom belső tere. A színes, gótizáló keretű üvegablakok Sztehlo Lili munkái.

A templomtól a Vasas utcán haladunk tovább, elhaladva az alábbi képen látható ház mellett. Visszatérünk a Székhelykapuhoz, ahonnan ezúttal a piros-kék jelzést követve indulunk vissza Mátraszentlászlóra.

Utunk elhalad a Piszkés-tetői obszervatórium mellett.

Örömmel fedeztük fel, hogy még virágzik az Őszi kikerics.:-)

Kilátópont út közben.

A sétától megéhezve Mátraszentlászlón még betérünk a Vöröskő kisvendéglőbe egy jó kis ebédre.