2017. november 1., szerda

Alsópetény

A november 1.-i Mindenszentek napján Alsópetényre mentünk. Az apropója, hogy pár hete adták át a Kecske-kő hegyen a Prónay kilátót.
Parkolni a településen többek közt a Petőfi út 161 környékén kialakított parkolóhelyen lehet, illetve a Hármaskönyv fogadóval átellenben is van egy kisebb parkoló.
Elsőként a településen néztünk körbe. Közvetlen a parkolónk mellett egy kovácsoltvas madárszoborra lettünk figyelmesek.

Ezután a templomdombot céloztuk meg. Itt található a római katolikus templom, a harangtorony és a Werbőczy-gúla.

A középkorban egy rövidebb időre Werbőczy István volt a terület ura. Itt írta meg 1513-14-ben a híres Hármaskönyvet (Tripartitum), mely a középkori nemesség jogforrásává vált és egészen 1848-ig maradt érvényben. Az emlékművet Gyurcsányi Ignácné állíttatta 1791-ben, a nádor halálának 250. évében.

A buszfordulótól indultunk tovább az országos kéktúra jelzésen a kilátóhoz. Még annyira új, hogy sehol nincs kitáblázva...
Kb. 2 km után elérkeztünk a Kékesi vadászházhoz. Sajnos az épület régóta zárva áll. A tervek szerint idén felújították volna, hogy turistaházzá alakítsák, de egyenlőre ebből nem lett semmi.

Továbbhaladva, kb. másfél km után elértük a 26 méter magas Prónay kilátót, melynek tetejére 128 lépcső vezet fel. Minden egyes szintjén tájékoztató táblákat helyeztek el a környéken található nevezetességekről, illetve a természeti értékekről. Távcsövet is raktak a legfelső szintre.
Fentről jól látszik Szanda vára, de mivel sajnos párás volt az idő, így távolabbra nem láttunk.

Innen a sárga jelzésen indultunk vissza a településre. A falu határában található a mesterségesen kialakított népszerű horgásztó.

A parkolóba vezető úton még elhaladtunk a szépen felújított Prónay-kastély mellett, mely magántulajdonban van.

Utunk végeztével a híres Hármaskönyv fogadóban terveztünk ebédelni fél 2 környékén. Egy pincér tájékoztatott minket, hogy teltházasak, és 5 órakor lesz legközelebb szabad asztal. Ezt már nem vártuk meg, inkább hazamentünk. De utánaolvasva, mindenki azt javasolja, hogy célszerű előre asztalt foglalni náluk, mivel igen népszerűek.