2017. december 24., vasárnap

Magyaregregy

Eljött Karácsony első napja, és vele együtt megérkezett a tavaszi meleg is. Furamód két nappal ezelőtt még havazott, mára viszont már 8-12 fokot jósolnak. Reggel ébredést követően a napi felhő és szél előrejelzések gyors átböngészését követően úticélunknak Magyaregregy községét választottuk. Ez a kis, közel 800 lelket számláló rendezett kis település a Kelet-Mecsek lábánál fekszik. Parkolni nagyon kényelmesen lehet, a Zrínyi és a Kossuth utca sarkán mind a temető, mind pedig a posta előtt találunk bőven kiépített parkolóhelyet, ahol az autónkat biztonságban tudhatjuk. A posta épülete:

Innen a Kossuth utcán dél felé indulunk napi úticélunk, Máré várának a felfedezésére. Rövid idő alatt elértünk a község végére, ahonnan már nem visz tovább járda, így a főút mellett kell kb. 1 km-t továbbsétálni a Várvölgy bejáratához.  Visszatekintve a településre a főútról:

A völgy bejáratát táblák jelzik, el sem lehet téveszteni.

Elhaladtunk a strand mellett - nyáron bizonyára nagyobb élet lehet errefelé.

Jobbról egy hóval borított mező azt sugallja, hogy téli időben az alacsonyan járó nap sugarai ide már nehezebben jutnak el.

A mezőt követően a piros jelzés jobbra bemegy az erdőbe, ha az út jól járható, érdemes ezt követni egészen a várig. Amennyiben nem így lenne, akkor is nézzünk be, mert pár méteren belül találunk pár érdekességet.

Az egyik érdekesség a Textiles forrás, ahol a bástyánál kifolyó vízmennyiség 50-80 liter.

A másik érdekesség a Textiles ház, ami a forrástól pár méterrel feljebb található.

Itt két lehetőségünk van, vagy folytatjuk utunkat a piros jelzésen, vagy visszamegyünk az aszfaltozott útra, és azt követve jutunk el a várhoz. Mivel az erdei út csábító volt, elindultunk rajta...

Viszont a falevelek alatt nagyon csúszott a sártól, ezért végül a könnyebbik úton, a Várvölgy műútjára visszatérve haladtunk tovább. Hamarosan megláttuk a Kadarka kulcsosházat, amelynek közelében ered a Máré forrás.

Jobbra fordulva a műúton kisebb emelkedő következett, és bal oldalon a fák között felsejlett a vár sziluettje. Az út melett újabb forrás kínálkozik az erre kirándulók szomját csillapítani - a Vár kút vize csordogál egy kisebb gödörben.

És itt vagyunk, megérkeztünk Máré várához! :-)

Az épület túlfelén van a vár bejárata.

Csak sajnos a hely jelenleg nem látogatható. Persze, ezt már induláskor is tudtuk, de gondoltuk így is érdekes lehet.

Bekukkantottunk a rácsok között, bár a nap pont szemből sütött, így fényképen csak keveset tudunk megmutatni.

Sebaj, azért a táj sem rossz!

Innen az út visszafelé nem okozott sok meglepetést, hiszen ugyanarra mentünk, amerre jöttünk. Az út melletti patak vidáman csordogált mellettünk.

A Várvölgy hűvösebb klímáját magunk mögött hagyva ismét élveztük a szokatlanul meleg időt visszafelé sétálva a községbe.

Mivel december 24.-én hozott minket erre a sors, aktuálisnak éreztük az egyik kereszt alján látható faragott szobrokat is lefotózni.

Mivel még nem volt kedvünk hazaindulni, ezért elmentünk megnézni a Kisboldogasszony-templomot is. A parkolóhelyünktől néhány száz méterrre északra, egy kis utcácska végében találtunk rá.

Egészen érdekes épület, nem nevezném hagyományosnak a formáját. Balra Szűz Mária szobor látható egy nagy kő kereszttel, és körben a templom körül helyezkednek el a stációk.

Az épület közelebbről.

Az egyik stáció.

Végül íme egy térkép a kirándulás 8.5 km-es útvonaláról.